Tatkala Seorang Tamu Wanita Menanyakan untuk Rasulullah Mengenai hal Taubat

Keistimewaan Sayyidah Zainab binti Khuzaimah

Tatkala Seorang Tamu Wanita Menanyakan untuk Rasulullah Mengenai hal Taubat

Disebutkan dalam sebuah cerita, datanglah seorang wanita untuk Nabi. Dia berkata,” Wahai Rasulullah, saya seorang yang berdosa besar. Obatilah saya wahai utusan Allah.” Maka Nabipun menjawab, “Bertaubatlah untuk Allah!”

Lantas wanita tersebut berkata, “Bumi ini sudah melihat saya berdosa untuk Nyadan bumi ini yang akan jadi saksi kelak di hari kiamat.” Nabipun berkata, “Bumi ini tidak akan jadi saksimu.” Nabipun melafalkan sebuah ayat al Quran,” Hari waktu bumi diganti dengan bumi yang lain……,”

Lantas wanita itu berkata lagi, “Langit melihat dosaku, dari atas, kelak akan jadi saksi pula wahai Rasulullah.” Lantas Rasulpun menjawab, “Allah akan melipat langit.” Seperti respon ke-1 Rasulullah juga menyitir ayat Al-Quran,” hari waktu langit bagai menggulung lembaran kitab…..”

“Wahai Rasulullah malaikat pencatat yang mulia itu menulis dosa saya dalam buku mereka,” ucap wanita itu. “Allah berfirman, sesungguhnya amal baik menghilangkan amal negatif. “ Nabi meneruskan, “Orang yang bertaubat itu bagai orang yang tidak lagi punya dosa.”

Loading...
loading...

“Namun para malaikat berhenti pada amal burukku dan melihat amal burukku,” lanjut wanita itu. Rasul pun menjawab, “Allah akan membikin lupa para Hafazhah (malaikat penjaga manusia dan pencatat amalan) di hari kiamat.“ Tetapi lalu wanita itu mengutip ayat Al Quran, “Hari waktu lidah mereka, tangan mereka kaki mereka jadi saksi kepada apa yang dahulu mereka kerjakan.”

Rasulpun menjawab, “Allah berfirman untuk bumi dans egenap member tubuhnya,’Tahan dirimu, jangan tunjukkan kepadanya. Keburukannya selama-lamanya.” Wanita itu pun berseru, “Benar, wahai Rasulullah itulah hak orang yang bertaubat. Tetapi gemetar sebab malu di hari kiamat, dan rasa malu itu sendiri ialah dari Allah Ta’ala. Mungkinkah seorang hamba sanggup menanggungya? Padahal tuan pernah bersabda, “Sesungguhnya orang yang berdosa pada hari kiamat akan menyebut dosa-dosanya, lalu malu untuk Allah SWT. Keringat mengucur deras sebab malu.Air keringat itu akan mengambang sampai menutup lututnya, ada sebagian yang menutup pusarnya, ada pula yang menutup kerongkongannya.”

Lalu Nabipun bersabda, “Wahai orang beriman, kenanglah hari ini. Jangan melupakannya. Bertaubatlah untuk Allah dan mendekatlah kepada-Nya. Sesungguhnya Allah yang Maha Tinggi ialah Maha pengampun dan Maha Penyanyang.”

Wallahu A’lam.

Loading...

Source by Ahmad Naufal

loading...

You might like

About the Author: Ahmad Naufal

KOLOM KOMENTAR ANDA :