Pusat Fatwa Mesir: Kesesatan Aqidah Rububiyah – Uluhiyah Wahabi

1. Pusat Fatwa Mesir : Kesesatan Aqidah Rububiyah – Uluhiyah Wahabi

Berikut ialah sebahagian daripada terjemahan kami bagi Fatwa yang sudah dikeluarkan oleh Pusat Fatwa Mesir berhubungan kesesatan Pembahagian Tauhid ala Taymiyyah dan Wahhabiyyah. Oleh kerana fatwanya agak panjang maka kami pilih yang sesuai dan bagi sesiapa yang boleh berbahasa Arab, silalah berpatokan ke:

 http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=6623

( Klik gambar di atas untuk memperbesarnya )

TERJEMAHAN:

“Dan pembahagian Tauhid kpd Uluhiyyah dan Rububiyyah ialah daripada pembahagian yang baru yang nggak datang daripada generasi Salafus Soleh. Dan orang pertama yang menciptanya – mengikut pandangan yang masyhur – ialah Sheikh Ibnu Taymiyyah (semoga Allah merahmati beliau),…

Melainkan beliau membawanya kpd had yang melampau sehingga menyangkakan bahawa Tauhid Rububiyyah semata-mata nggak cukup untuk beriman, dan bahawa sesungguhnya golongan Musyrikin itu bertauhid dengan Tauhid Rububiyyah dan sesungguhnya ramai daripada golongan ummat Islam daripada Mutakallimin (ulama’ tauhid yang menggabungkan naqal dan aqal) dan selain daripada mereka hanyalah bertauhid dengan Tauhid Rububiyyah dan melalaikan Tauhid Uluhiyyah.

Dan pandangan yang mengumumkan bahawa sesungguhnya Tauhid Rububiyyah sahaja nggak mencukupi untuk menentukan keimanan ialah pandangan yang bid’ah dan bertentangan dengan ijma’ ummat Islam sebelum Ibnu Taymiyyah…

Dan pemikiran-pemikiran takfir ini sesungguhnya bersembunyi dengan pendapat-pendapat yang rosak ini dan menjadikannya selaku jalan untuk menuduh ummat Islam dengan syirik dan kufur dengan menyandarkan tiap-tiap kefahaman yang salah ini kpd Sheikh Ibnu Taymiyyah (semoga Allah merahmatinya) ialah daripada tipu daya dan usaha menakutkan yang dijalankan oleh pendokong-pendokong pandangan luar (yang bukan daripada Islam ini) untuk mereka memburuk-burukkan kehormatan ummat Islam.

Dan inilah sesungguhnya hakikat mazhab golongan Khawarij dan sudah beberapa nas-nas Syariat menyuruh supaya kita berhati-hati daripada terjebak ke dalam kebathilannya.”

Pembahasan :

  1. Syirik dan Tauhid (Iman)  nggak mungkin bersatu. Hal ini ialah 2 perkara yang berlawanan bagai siang dengan malam.

“Nggak boleh berkumpul antara iman dan kikir di dalam hati orang yang beriman selama-lamanya” [HR Ibn Adiy].

lihatlah : iman dan bakhil saja nggak akan bercampur!
apalagi iman dengan Kufur!
TIDAK ADA SEBUTAN UMMAT BERTAUHID BAGI YANG TAUHIDNYA BERCAMPUR DENGAN KUFUR, YANG ADA ADALAH “MUSYRIK” SECARA MUTLAK!

  1. Orang kafir di nash kafir nggak layak disebut bertauhid (dengan tauhid apapun) bahkan orang yang sudah masuk islam tapi melaksanakan perbuatan yang membikin mereka kufur, itupun enggak layak memperoleh sebutan bertauhid dan di nash selaku KAFIR SECARA MUTLAK!

Dalil Kufur Fi’li:

Maknanya: “Janganlah kalian bersujud kpd matahari dan janganlah (pula) kpd bulan…” (Q.S. Fushshilat: 37)

Dalil Kufur Qauli:

Maknanya: “Dan kalau kau tanyakan kpd mereka (mengenai hal apa yang mereka katakan) tentulah mereka akan menjawab sesungguhnya
kami hanyalah bersendagurau dan bermain-main saja. Katakanlah apakah kepada Allah, ayat-ayat-Nya dan rasul-Nya kau berolok-olok , nggak usah kau minta maaf, sebab kau sudah kafir sesudah beriman …” (Q.S. at-Tubah 65-66)

Maknanya: “Mereka (orang-orang munafik) bersumpah dengan (nama) Allah, bahwa mereka sudah menjelaskan (sesuatu yang menyakitimu). Sesungguhnya mereka sudah mengucapkan perkataan kufur dan jadi kafir sesudah mereka sebelumnya muslim …” (Q.S. at-Taubah: 74)

  1. Iman itu percaya sepenuhnya dalam hati, diucapkan dgn lisan dan diamalkan dengan lisan. Orang cuma ucapannya saja itu enggak layak disebut beriman/bertauhid!

Maknanya: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang orang yang beriman kpd Allah dan Rasul-Nya lantas mereka
nggak ragu-ragu…” (Q.S. al Hujurat: 15)

  1. Nggak ada pembagaian Tauhid rububiyah dan uluhiyah. Tauhid uluhiyah ialah tauhid rububiyah dan nggak sanggup dipisah.

Dari abu dzar ra. berkata, rasulullah saw bersabda : “Tidaklah seorang hamba Allah yang mengucapkan Laa ilaha illallah lantas mati dengan kalimat itu melainkan ia pasti masuk sorga”, saya berkata : “walaupun ia berzina dan mencuri?”, Beliau menjawab :” walaupun ia berzina dan mencuri”, saya berkata lagi : “walaupun ia berzina dan mencuri?” Beliau menjawab :” walaupun ia berzina dan mencuri, walaupun abu dzar nggak suka” (HR imam bukhary, bab pakaian putih, Hadis no. 5827). Lihat ratusan hadis ttg kalimat tauhid laa ilaha illah dalam kutubushitah!

Kalimat “laailaha illalllah” meliputi rububiyah dan uluhiyah, jika saja uluhiayah enggak mencukupi, maka syahadat ditambah : “laa ilaha wa rabba illallah”
tapi nyatanya begitu!!

hadis mengenai hal pertanyaan malaikat munkar nakir di kubur : “Man rabbuka?”
Kalaulah tauhid rububiyah enggak mencukupi, pastilah akan ditanya : Man rabbuka wa ilahauka?, tapi nyatanya nggak!!

  1. WAHABY MENGGELARI ORANG YANG DI NASH KAFIR SECARA MUTLAK OLEH ALLAH DAN RASUL-NYA DENGAN GELAR “UMAT BERTAUHID RUBUBIYAH”
  • orang kafir tetap disebut kafir secara mutlak, enggak ada satupun  gelaran “tauhid” bagi mereka! lihat QS. Az Zukhruf ayat 88

وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ

وَقِيلِهِ يَارَبِّ إِنَّ هَؤُلَاء قَوْمٌ لَّا يُؤْمِنُونَ

فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ

  1. Dan sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah nggak dapat memberi syafa’at; akan tetapi (orang yang dapat memberi syafa’at ialah) orang yang mengakui yang hak (tauhid) dan mereka meyakini(nya)1368.

87.Dan sungguh kalau kau menanyakan kpd mereka: “Siapa yang menciptakan mereka, niscaya mereka menjawab: “Allah”, maka bagaimanakah mereka dapat dipalingkan (dari menyembah Allah)?,

88.dan (Allah mengetabui) ucapan Muhammad: “Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka itu ialah kaum yang nggak beriman (nggak bertauhid DI NASH KAFIR SECARA MUTLAK!!)”.

89.Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah: “Salam (selamat tinggal).” Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk).
(QS. Az Zukhruf : 86-89)

Orang kafir menurut tauhid rububiyah wahaby sendiri nggak percaya 100% kerububiyahan Allah
MEREKA MASIH MENYAKINI BERHALA-BERHALA BISA MEMBERI MANFAAT!!! Mereka sudah di nash kafir atau nggak ada iman oleh Allah dan rasulnya!,  enggak ada satupun  gelaran “tauhid” bagi mereka! lihat QS. Az Zukhruf ayat 88

Sedangkan “seorang kafir nggak mungkin muslim apalagi mu’min (beriman/bertauhid)“

dan “seorang mu’min itu pasti muslim, tetapi seorang muslim belum tentu mu’min” sesuai dengan firman Allah :

“Surat alHujurat : 14
Jadi , muslim =  orang islam (secara hukum) telah syhadatain
munafiq = muslim (secara hukum) yang bukan mu’min, dhahirnya muslim tapi aqidahnya belum betul
mu’min = orang yang iman betul dan kuat dan pasti muslim
kafir = bukan bukan muslim apalagi mu’min

‘Orang-orang Arab Badui berkata, “kami sudah beriman.” Katakanlah (kpd mereka), “kau belum beriman, tetapi katakanlah ‘kami sudah tunduk (Islam),’ sebab iman belum masuk ke dalam hatimu … ”

Kenapa wahaby menghukumi orang kafir selaku “ummat bertauhid/beriman rububiyah” ?!

Kesimpulan (silahkan rujuk pusat fatwa al-azhar mesir):

orang Wahabi menjelaskan : orang kafir mengakui adanya Allah tetapi mereka menyembah selain Allah.

Jadi, kata mereka, ada orang yang mengakui adanya Tuhan tetapi menyembah selain Tuhan ialah bertauhid Rububiyah iaitu Tauhidnya orang yang mempersekutukan Allah. Adapun Tauhid Uluhiyah ialah tauhid yang sebenar-benarnya iaitu mengesakan Tuhan sehingga nggak ada yang disembah selain Allah.

Seperti ini kajian agama Wahabi. Kajian agama seperti ini nggak pernah ada semenjak dahulu. hairan kita menyaksikan falsafahnya. Orang kafir yang mempersekutukan Tuhan dihelat kaum Tauhid. Adakah Sahabat-sahabat Nabi menamakan orang musyrik selaku ummat Tauhid? Nggak!

Syirik dan Tauhid nggak mungkin bersatu. Hal ini ialah 2 perkara yang berlawanan bagai siang dengan malam. Mungkinkah bersatu siang dengan malam serentak?Begitulah juga nggak adanya syirik dan tauhid bersatu dalam diri seseorang. Sama ada dia Tauhid atau Musyrik. Nggak ada kedua-duanya sekali. Terang ini ialah ajaran sesat dan bidaah yang dipelopori oleh puak Wahabi & Saat ini sudah merebak ke dalam kajian agama Islam teruatamnya di Timur Tengah. Kaum Wahabi yang sesat ini menciptakan kajian agama baru dengan maksud untuk menggolongkan manusia yang datang menziarahi makam Nabi di Madinah, bertawasul dan amalan Ahlussunnah wal jema’ah yang lain selaku orang “kafir” yang bertauhid Rububiyah dan yang mengikuti mereka sahaja ialah tergolong dalam Tauhid Uluhiyah.

2. Al-Allamah Al-Mufassir Al-Muhaddith Al-Faqih al-Sheikh Abdurrahman Khalifah dan Fatwa Ulama’ Al-Azhar Menolak Wahhabiyyah Taymiyyah

  1. Semoga Allah SWT merahmati al-Sheikh Abdurrahman Khalifah (Lahir 1877M 1294H, Wafat pada 1364H)…seorang mufassir, seorang Muhaddith, seorang Faqih, seorang penyair dan sasterawan arab, di kalangan ulama’ al-Azhar yang masyhur. Bapa beliau, al-Sheikh Khalifah tergolong di kalangan ulama’ besar (kibar al-ulama’) al-Azhar, adik-beradik beliau juga tergolongan di dalam golongan ulama’ yang masyhur. Beliau sudah melahirkan ramai para ulama’ yang masyhur, semoga kita memperoleh keberkatan daripada Allah SWT dengan kedudukan beliau di sisi-Nya…..Allah Allah…

  2. Di dalam kitab beliau yang padat ini bertema (Al-Mushabbihah wa al-Mujassimah) [maksudnya: Golongan Yang Menyerupakan Allah dengan Makhluk dan Meletakkan Sifat Jisim pada Allah] …Maha Suci Allah. Beliau mendedahkan sikap majalah berfahaman Wahabi (bertema al-Huda) di Mesir yang “berlagak” seumpama orang-orang soleh dan nabi apabila dilanyak/diserang/ditolak oleh para ulama’…kononnya mereka (Wahabi) nggak mahu terlibat dengan kekotoran keji mengeji dan caci maki sesama Muslim….maka ramailah orang awam yang terpedaya…dengan kepura-puraan mereka … sedangkan merekalah (Wahabi) yang sudah memulakan sikap memburuk-burukkan, mengkafirkan, mencaci maki, menuduh para ulama’ Islam dengan kejahilan… inilah sifat golongan Wahabi apabila mereka diserang dengan hujah ilmiah….. Di dalam kitab ini juga, beliau sudah menyentuh beber apa perkara yang nggak disentuh di dalam kitab-kitab lain berkenaan kekeliruan yang berlaku.

Komen Penulis: Wahabi ni memang pandai “tai-chi” apabila enggak ada hujah ilmiah…

  1. Tapi itu bukanlah perkara utama yang ingin penulis tekankan di sini. Di sini kami nukilkan “Fatwa Ulama’ Al-Azhar” pada era al-Sheikh Abu al-Fadhl Al-Jizawi mengenai kitab “Ijtima’ al-Juyush al-Islamiyyah” yang dikarang oleh Ibnu Qayyim al-Jawziyyah yang disertakan di dalam kitab ini…

[Klik pada gambar untuk membesarkannya]

Terjemahan:

[[[ Ini adalah nukilan bagi fatwa para mashayikh al-Azhar di zaman al-Maghfur Lah al-Sheikh ABu al-Fadhl al-Jizawi berkenaan kitab “Ijtima’ al-Juyush al-Islamiyyah” dan apa yang terkandung di dalamnya daripada pandangan-pandangan yang mentashbihkan Allah

Ayat al-Quran: “Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepada kamu. di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat, Itulah pokok-pokok isi Al qur’an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, Maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari ta’wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta’wilnya melainkan Allah. dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: “Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami.” dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.” Ayat 7: Surah Ali Imran.

Keputusan Berkenaan Kitab “Ijtima’ al-Juyush al-Islamiyyah” yang disandarkan kepada Ibnu Qayyim al-Jawziyyah yang telah dibawa kepada ulama’ Al-Azhar untuk tujuan memberi pendapat mereka berkenaan kitab ini dan inilah ia:

“Kitab ini telah ditulis oleh penulisnya Ibn al-Qayyim untuk menyokong pendapatnya dan pendapat sheikhnya Ibnu Taymiyyah dalam perkara berkenaan nas-nas Mutashabihat yang terkandung di dalam al-Quran dan al-Sunnah, yang mana mereka (Ibnu al-Qayyim dan Ibnu Taymiyyah) mewajibkan beriman dengan makna zahir nas-nas tersebut walaupun ia bertentangan dengan fahaman akal yang sihat/sejahtera, dan walaupun makna zahir tersebut tersangat jelas dalam menyebabkan Tashbih (Menyerupakan Allah dengan makhluk) dan Tajsim (meletakkan sifat jisim ke atas Allah),

Dalam hal ini, mereka (Ibnu al-Qayyim dan Ibnu Taymiyyah) bertentangan dengan perkumpulan umat-umat Islam dan persepakatan para ulama’ Islam yang telah bersepakat bahawa prinsip-prinsip asas aqidah dan isu-isu berkaitan ketuhanan hanyalah diambil daripada dalil-dalil akal yang pasti, dan apabila aqal dan naqal bertentangan dalam hal-hal tersebut maka diutamakan akal kerana ia (akal) adalah asas beriman dengan naqal.

Dan dalil akal yang pasti itu menunjukkan bahawa wajib Allah SWT itu suci daripada menyerupai perkara-perkara baharu (makhluk) kerana kalau Dia menyerupai yang baharu itu, maka Dia jua adalah baharu, dan ini adalah mustahil.

Dan telah datang nas-nas Shariat yang banyak yang menguatkan akidah ini (Allah tidak menyerupai yang baharu) melainkan hanya sedikit ayat-ayat al-Quran dan Hadis yang mengandungi sedikit sangkaan tashbih pada zahirnya, maka wajiblah dikatakan makna yang zahir (yang mengandungi sangkaan tashbih itu) itu mustahil kerana berdasarkan fahaman akal yang sahih dan nas-nas Al-Quran dan Hadis Muhkam (Yang Jelas, Tepat dan Tidak Dinasakh Maknanya) yang mewajibkan tanzih (Menyucikan Allah Daripada Segala Sifat-sifat Yang Tidak Layak Bagi-Nya, Menolak Tashbih dan Tajsim).” ]]]

Tidak banyak Huraian:

  1. Seorang alim yang masyhur seperti Sheikh Abdurrahman Khalifah sudah menolak golongan Wahhabi dengan secara jelas dan terang serta mengumumkan bahawa mereka membawa fahaman Tashbih dan Tajsim. Tapi, ada di antara kita yang masih berdegil. Kenapa, fikirlah sendiri. Kita yang nggak faham problem sebenar? atau Sheikh Abdurrahman Khalifah yang silap faham? Fikir-fikirkanlah.

  2. Para ulama’ al-Azhar pada zaman Sheikh Abu al-Fadhl al-Jizawi sudah setuju menolak akidah yang dibawa di dalam kitab-kitab Ibnu Taymiyyah dan Ibnu al-Qayyim al-Jawziyyah dan mengumumkan bahawa akidah mereka bertentangan dengan majoriti ummat dan ulama’ Islam. Bagaimanakan pendirian anda? Patutkan anda berkata bahawa ulama’ al-Azhar tersilap faham? Fikir-fikirkanlah

  3. Sekirangnya anda memeriksa kandungan rujukan kitab-kitab golongan Wahhabi pada hari ini, beberapa daripada mereka menjadikan kitab “Ijtima’ al-Juyush al-Islamiyyah” ini selaku rujukan mereka. dan anda sudah pun mengetahui kedudukan kitab ini daripada kacamata ulama’ al-Azhar.

7 Beberapa lagi yang nggak dapat kami tuliskan di sini. Diinginkan supaya anda seluruh terus berdoa dan mengkaji. Semoga Allah SWT mempertunjukkan kpd kita jalan yang lurus.

Jasa Website Alhadiy

You might like

About the Author: admin

KOLOM KOMENTAR ANDA :